چیو یوان شاعرمعروف چین
ارسالي بصير هشام ارسالي بصير هشام


چیو یوان در اواسط قرن 4 قبل از میلاد در کشور \"چو\" در خانواده ای اشرافی به دنیا آمد. بیشتر از 20 سال داشت که مورد توجه امپراتور قرار گرفت و در زمینه کشورداری به وی کمک می کرد. وی فردی بود با استعداد و نابغه . او به این باور بود که فقط با انجام دادان اصلاحات سیاسی و مقتدر ساختن کشور و ارتش خواهد توانست در جنگها میان ممالک شاهزادگان آن زمان بر آنان فایق آید. اما نظریات وی درباره اصلاحات همواره به منافع اشراف و مقامهای عالی رتبه زیان وارد می آورد و به همین سبب آنان سعی می کردند میان \" چیو یوان \" و امپراتور بذر نفاق بپاشند. امپراتورنیز به تدریج تحت تاثیر اين تفرقه افگنی ها قرار می گرفت و هر روز بیشتر از \"چیو یوان \" دور می شد ولی چیو یوان به این موضوع اهمیتی نمی داد و همچنان بر نظریات خویش پافشاری می کرد تا اینکه سرانجام امپراتور خشمگین شده و او را به محلی دوردست تبعید کرد. \"چیو یوان \" در بیش از 10 سال زندگی در تبعید لحظه ای از فکر وطن غافل نشد و با سرودن شعر آرمان و عشق والا و احساسات مملو از غم و اندوه خود را به لحاظ دوری از وطن و بازماندن از خدمت به میهن ترسیم کرد و نادانی و تانوانی اشراف ماموران بلند پایه را مورد هجوم قرار داد. و با مشاهده اضمحلال روزافزون میهن خشمناک می شد ولی وقتی که متوجه شد کاری از دستش بر نمی آید ومیهن نیز دارد از هم می پاشد تصمیم به خود کشی گرفت . برای همین سنگی بزرگ به خود بست وخود را به آغوش دریا انداخت.نا گفته نماند که وی در آن زمان حدود 60 ساله بود.


\"چیو یوان \" در تمام عمر خود ابیات زیادی سرود و برشته تحریر در آورد اما اکنون فقط بیش از 20 بیت اشعارش باقی است که مشهورترین آنها \" غم تودیع و شکایت و کله های فلبی نام دارد و مجموعا 273 بیت است. این یکی از بزرگترین غزلیات در تاریخ اشعار چین به شمار می آید. در این شعر بلند مولف ضمن مرور سرگذشت خود مبنی بر انجام دادن اصلاحات سیاسی و تحمل ظلم و ستم ایمان قطعی و تلاشها ی خویش را برای تحق ارمان بیان کرده است. درقسمت آخر این شعر ، مولف به شیوه خیالی و تخیلی محیطی ساخت و چهره های اولویتی را خلف کرده است. چهره هایی مانند خدای خورشید ، ماه باد و حتا سیمرغ و اژدهای باردار که همه اینها بفرمان شاعر عمل می کنند. شاعر در آن واحد می توانند وارد جهانی افسانه ای شده و با فرشته های هم کلام شود و یا با خداوند گفتگو نماید. شاعر در اینجا با زبانی زنده و قشنگ صحنه های دلنشینی به وجود آورده است. در فرجام سوار بر سیمرغ مدتهای طولانی بر روی فضای میهن به پرواز در می آید و برای تودیع با این سرزمین زیبا بی نهایت غمگین می شود و دلش به درد می آید. از دیگر اشعار معروف وی \" پرسش از خداوند \" نام دارد که شعری بلند و خارق العاده است چه آنکه کلیه بیتها از مجموعه ای مسئولات تشکیل شده است. شاعر دراین شعر بیش از 170 سئوال مربوط به انواع مختلف پدیده های طبیعی و تاریخی و غیره مطرح می کند. برای نمونه ، می پرسد سرآغاز عهد قدیم بشر چگونه است ؟ دنیای جاوید در کجا است؟ خورشید و ماه چطور در آسمان قرار گرفته اند و غیره و غیره . این شعر در واقع عطش مردم عهد باستان را به شناخت خود و دیگر اشیای دنیا نشان می دهد. این شعر درتاریخ ادبیات چین بی سابقه و بی نظیر شناخته شده و حتا د رتاریخ اشعار جهان نیز همتا ندارد. اشعار \" چیو یوان \" در تاریخ ادبیات چین اهمیت فوق العاده ای دارد زیرا فقط \" چیو یوان \" درتاریخ ادبیات چین آثاری که مبین کامل خصوصیات اخلا قی یک شاعر می باشد بر جای گذاشته است. او به سهم خود توانسته و با خلق نوعی سبک جدید و نگارش در عمل قدرت تسجمی شعر را بمراتب بالا تر برد.


به علاوه ، زیبائی و ظرافت بیتها و فوه تخیل وی بر اشعار سروده شده بعد از وی در چین تاثیرات فراوانی گداشته است. علاوه بر استعداد و شایستگی فوق العاده خصوصیات اخلاقی \" چیو یوان \" نیز مرود احترام و ستایش بیحد بعدی قرار گرفته چه انکه روحیه معنوی وی آگنده از عشق و دوستی و میهن و پافشاری بر نظریاتش بوده است. سالیان سال است که سیاستمداران ، نویسندگان و شاعران از روحیه معنوی او که مملو از عشق و دوستی به میهن و پافشاری بر ارمان خویش و تسلیم ناپذیری بود الهام گرفته و وی را سرمشق خود دانسته و می دانند.
December 21st, 2004


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
شعر،ادب و عرفان